Rundtur fra Vestmarksetra

Sommerutsikt fra Tveitersetra
Foto: Karl J. Gurandsrud , 21.08.2004

Vestmarka

Vi kunne valgt enkleste vei - fra Vestmarksetra til Store Sandungen og tilbake. På nesten flat asfaltvei. Men i stedet blir det både bakker og topper og trillesti og grus. Du får både Semsvannet og Damvann "på kjøpet".

Vi starter fra parkeringsplassen nedenfor Vestmarksetra, ved Franskleiv, og sykler den lille kilometeren bort til krysset nord for Furuholmen. Her svinger vi ned til venstre, vi passerer Furuholmen og Gupu - og 150 høydemeter lavere er vi framme ved Semsvannet. Vi følger Semsvannets sørlige bredd, og helt i vest tar vi så fatt på lia opp mot Tveitersetra. Vi anbefaler en rast på dette flotte utsiktspunktet.

Vi er oppe i 370 meters høyde når vi begynner "nedtrillingen" mot Store Sandungen, Vestmarkas største vann (319 moh.). I krysset i nordøst kunne vi nå tatt til høyre, og kommet direkte tilbake til Vestmarksetra. Men i stedet drar vi videre nordover, på vestsiden av Haveråsen, til skogsbilveien slutter rett øst for Damvann. Vi er nesten oppe i 400 meters høyde før vi kommer fram hit.

Herfra går det trillesti i skiløypetraseen mot øst - denne leder oss til skogsbilveien forbi Jongsmyr og ned til "hovedveien" mot Vestmarksetra. Nå har du 2,6 kilometer på lett asfaltvei framfor deg, og du er dermed tilbake der du startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde Type
Vestmarksetra - Furuholmen Vestmarksetra Furuholmen 1,1 km Skogsbilvei/turvei
Semsvannet - Furuholmen Semsvannet Furuholmen 4,9 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé