Marthe Trondsen og Kristine Grønlund klare for sykkeleventyr i Marka. Foto: Christine Amdam

228 kilometer på sykkelsetet

Marthe og Kristine i Skiforeningen ville prøve seg på en sykkeltur utenom det vanlige: Sykle gjennom alle områdene i Marka på to dager.
Tekst: Christine Amdam
Publisert 15.10.2024

– Vi vil ikke dele noe om turen før vi vet om vi klarer det, sier jentene i kor.

Det er nemlig ikke en tur for pingler det her. Målet er å klare å sykle gjennom alle områdene i Marka på en og samme tur. De har tegnet opp en rute, estimert at det blir omkring 200 kilometer og satt av to dager til turen.

Marthe Trondsen og Kristine Grønlund jobber begge i Skiforeningen, og hadde lyst på et lite eventyr i starten av høstferien.

– Jeg har med én kilo smågodt her lett tilgjengelig.

Kristine prøver å holde balansen mens hun peker på sykkelveska som er festet under styret. Turen starter på lokaltoget mot Ski. De har mange forventninger å snakke om under togturen, og det er bare så vidt de kommer seg av toget på Oppegård stasjon.

– Jeg ser at jeg har tegnet ruta fra en helt annen stasjon. Jaja, vi finner veien dit.

Her gikk turen

Dag 1:
Start: Oppegård stasjon - Sørmarka - Østmarka - Romeriksåsene - Nordmarka

Dag 2:
Nordmarka - Krokskogen - Vestmarka - Kjekstadmarka - Bærumsmarka - Mål: Hjemme i Oslo

228 kilometer og 4000 høydemeter

Her kan du se hele ruta

8 markaområder

Turen starter på asfalt, men etter en liten stund knaser det i grus under syklene, og første stopp er Kloppabua i Sørmarka. Deretter skal de innom Østmarka, Romeriksåsene, Nordmarka, hvor de også skal overnatte, Krokskogen, Vestmarka, Kjekstadmarka og Bærumsmarka.

– Vi er litt usikre på om vi klarer Kjekstadmarka. Det er en ganske god omvei. Vi får se i morgen.

Ellers er lunsj på Løvlia på dag to et av målene de ser mest frem til.

– Kristoffer holder åpent og skal ha maten klar til oss. Det er helt gull at han bedriver slik personlig service, sier Kristine.

Natten skal tilbringes på en hytte i nærheten av vannet Svea i Nordmarka nord.

– Vi har med oss minst mulig i sekken. Vi kjøper mat underveis. Middagen tar vi på Harestua pizza og grill. Det blir digg.

Start: Oppegård stasjon. Foto: Christine Amdam

iMarka-appen og turplanlegger

iMarka-appen er lur å ha på tur. Her finner du turplanlegger og alle nødvendige detaljer til turen.

iMarka-appen

Litt feilnavigering må til

I Romeriksåsene ble det litt tyngre enn planlagt da de havnet på feil side av Gjerdrumsgjermenningen.

– Det ble litt bushing med sykkelen der ja. Men vi kom oss gjennom.

På Svesvika ligger beina godt på bordet, og de innrømmer at turen er litt mer slitsom enn de hadde trodd. Men motivasjonen for å gjennomføre har bare blitt større nå som de er halvveis.

– Vi er ikke tilbake før utpå kvelden. Men det lukter Kjekstadmarka her ja!

Rapporten fem kilometer før lunsj på Løvlia er positiv.

Løypekjører Simon Johansson bor i Vestmarka og byr jentene på eplekake. De innrømmer at Vestmarka var tøff.

Men målet er i sikte og det glitrer i lys fra husene der nede, da de sykler gjennom Bærumsmarka og hjem til Oslo.

228 kilometer og totalt 4000 høydemetre viser klokkene til slutt. Well done.

Nordmarka: Her passeres Trantjern. Foto: Kristine Grønlund