I Nansens skispor

Vinteren 1884 gikk Fridtjof Nansen over fjellet fra Bergen til Oslo for å delta i Husebyrennet. Nå skal en gjeng hardinger gå i hans skispor.

Vinteren 1884 kom den unge zoologistudenten Fridtjof Nansen over en notis i Norsk Idrætsblad om at det skulle avholdes skirenn i Husebybakken i Oslo. Han pakket sekk, ski, den ene staven han brukte og strøk av gårde fra hybelen i Øvregaten 7.

Nansen tok først toget til Voss, gikk videre til fots eller på ski til Gudvangen, tok dampbåt til Lærdal, gikk til fots gjennom Lærdal og over Hemsedalsfjellet, videre ned Hemsedal og Hallingdal til Krøderen. Der tok han tog det siste stykket til Kristiania. I Kristiania deltok han i Husebyrennet, arrangert av Skiforeningen. Husebyrennet er forgjengern til Holmenkollrennene. Nansen kom på niende plass.

Turen tok en uke, og etter konkurransen gikk han tilbake til Bergen.

Mål på Skimuseet

Nå skal en gruppe hardinger følge i Nansens skispor. De skal gå hele veien fra Bergen til Oslo. Torsdag 9. mars legger de ut fra Øvregaten der Nansen bodde. 18. mars ankommer de Holmenkollen.

Les mer om turen på arrangøren Hardanger Åtgaums sider.

Gruppen blir tatt imot i Skimuseet i Holmenkollen. Her blir det et velkomstarrangement for store og små, med Nansen som tema.

.