Mestring: Alle barn opplever mestring og glede på Barnas skiskole. Her fra skiskolen på Sollihøgda i 2023. Foto: Tuva Skare

– Det lekbaserte opplegget gjør at skiskolen er gøy for alle!

Pedagogisk leder Ola Ulseth ved Bauneveien barnehage var godt fornøyd med deltagelsen på Barnas skiskole i vinter. Han elsker å se hvordan barna blir engasjerte med ski på bena.
Text: Christine Amdam
Published 6/11/2024

Dette er Barnas skiskole

• Skiforeningen har lært opp hundretusenvis av barn siden starten i 1948
  • Læring gjennom lek
  • Opplæring som gir grunnleggende ferdigheter på langrennski
  • Svært godt kvalifiserte og hyggelige instruktører
  • Snøsikre forhold, vi har snøproduksjon

Les mer om Barnas skiskole

– Uansett om barna har gått på ski før eller ikke blir de veldig engasjerte på skiskolen. De har lyst til å utfordre seg selv og alle opplever mestring, forteller Ulseth.

Han jobber som pedagogisk leder i Bauneveien barnehage på Nordstrand, og har ansvar for oppfølging av skiskolen. I denne barnehagen er det førskolebarna som får delta, og med i snitt 25 førskolebarn er de en ganske stor gruppe som deltar hver vinter. De blir hentet med buss i barnehagen og fraktet til Skullerud hvor Skiforeningens instruktører venter.

– Vi blir alltid veldig godt tatt i mot. Med busstransport er det enkelt for oss å komme oss dit, og de som skal låne utstyr får det på en smidig måte.

Passer alle

Ulseth er spesielt fornøyd med at skiskolen er gøy for alle uansett om man har stått på ski tidligere eller ikke.

– Opplegget er bra. Instruktørene starter med inkluderende aktiviteter. Det er lek som oppvarming, og jeg opplever at barna kaster seg med i aktiviteten. Det gjør det morsommere og enklere å lære.

Han opplever at barna gleder seg til skiskolen, selv om det av og til er surt og kaldt.

– Vi får de klassiske gledes-utbruddene når vi snakker om skiskolen, og det er en veldig fin og samlende aktivitet for førskolebarna.

Noe å glede seg til

I Bauneveien barnehage har de valgt at det kun er førskolebarna som deltar. Andre barnehager har med flere aldersgrupper.

– Vi ser at det gjør det ekstra stas å være med. De yngre barna gleder seg til de blir førskolebarn og det er deres tur til å være med på skiskolen.

– Påmeldingssystemet og informasjonen vi får fra Skiforeningen er veldig bra. Jeg anbefaler gjerne skiskolens opplegg til andre, sier Ulseth.

Svev: Tenk å få lære seg å kjøre på hoppet. Det gir mestringsfølelse det! Her fra Barnas skiskole i Holmenkollen vinteren 2024. Foto: Christine Amdam

Trygghet: Alle barna blir sett og godt fulgt opp av Skiforeningens instruktører. Her fra skiskolen i Holmenkollen vinteren 2024. Foto: Christine Amdam

Glede: Å kjøre fort på ski er ofte det barna selv sier de liker best med skiskolen. Her fra skiskolen i Holmenkollen vinteren 2024. Foto: Christine Amdam

Affiliates